Co je to komunikativnost?

V dnešní době téměř v každém inzerátu, nabízejícím volná místa, najdete mezi základními požadavky na uchazeče i pojem komunikativnost. Co máme pod tímto pojmem rozumět? Je každý "upovídaný" člověk komunikativní?

Pod pojmem komunikativnost můžeme rozumět toto:
schopnost jasně vyjádřit, aktivně přijímat a řídit tok informací a myšlenek k jakékoliv komunikaci.
Schopnost rozumět a být srozumitelný, informovat včas, otevřeně stát za svým názorem a brát také ohled na kulturní rozdíly účastníků komunikace.

Komunikace, tedy přenos informací od zdroje k příjemci, probíhá při každém sociálním kontaktu.
A je tomu tak i v profesním životě, kde je dobrá komunikace nesmírně důležitá při vytváření mezilidských vztahů v práci či při kontaktu se zákazníky. Proto dnes rostou požadavky na komunikativnost zaměstnanců. Schopnost komunikovat patří na základě své komplexnosti k nejsložitějším soft skills (tzv. měkké dovednosti).

Komunikační kompetence obsahuje:
techniky argumentace a tázání
vyjednávání
rétorické schopnosti
umění vést rozhovor (orientace na cíl a shrnutí výsledků)
řeč těla, gestikulaci a mimiku
umění prezentovat (zprostředkování a ztvárnění)
taktiku

4 komentáře:

michal řekl(a)...

Tak ono to umění vést rozhovor není zase tak jednoduché získat. A spousta lidí to tudíž vůbec nemá. Myslím tuto schopnost. Ale dá se to naučit. Super věc je třeba navolávání, kde si předem připravíte témata a pak se o nich bavíte. Hlavně se to ale zlepšuje s praxí, takže čím víc navolaných klientů nebo prostě telefonátů, tak tím lépe. ;-)

Roman Brázda řekl(a)...

No, mě teď třeba čeká založení s.r.o. a právě při podnikání je komunikativnost určitě důležitá. Už několik let se živím jako živnostník a myslím si, že kdybych nebyl dostatečně komunikativní, tak se mi podařilo získat pouze zlomek zakázek, které mám. Samozřejmě ale i jiné kvality jsou také důležité. :)

terinator19 řekl(a)...

Musím souhlasit s Romanem. V podnikání je komunikativnost základ. Já se teď například chystám uspořádat školení pro své zaměstnance a také tam budu hrát svou roli. Pokud bych nevěděla, že jsem dostatečně komunikativní, tak bych z toho měla asi hrůzu, ale věřím, že to z mé strany proběhne bez problému. Už mám dokonce i zařízený pronájem školící místnosti v Praze.

malinak812 řekl(a)...

S komunikativností teda naštěstí problémy nemám. Však už když jsem začínal se svým podnikáním, tak jsem si všechny klienty obvolával sám. To samé platí i pro shánění nových. Tehdy byla ale moje firma podstatně menší, než dnes. Dnes už raději generování leadů svěřuji externí firmě a já sám se věnuji podstatnějším věcem.

Okomentovat