Dobrý manažer musí být i psychologem

V současné manažerské moderně je předpokladem úspěšného fungování pracovních týmů manažer, který se svými podřízenými pravidelně oboustranně komunikuje a jeho styl řízení je spíše demokratický než nařizovací.

Z manažerských činností, které každý manažer vykonává - plánování, organizování, výběr pracovníků, vedení a kontrola, se zaměříme na oblast lidských zdrojů, tj. výběr pracovníků a vytváření pracovních týmů a jejich motivaci.

Manažer rozhoduje o tom, kdo bude součástí firmy a kdo ne, jaké odborné dovednosti kandidáta rozhodnou při výběru a jaké charakterové rysy ovlivní firemní kulturu. Při budování týmu přitom musí vzít v úvahu profily členů týmu, aby ten nový člen vhodně do týmové mozaiky zapadl. Je to nesmírně zodpovědná a náročná úloha.

Manažer, který řídí lidi a ne stroje, musí zvládat situace, které se nedají naprogramovat a vycházejí z přirozenosti lidí, kteří podléhají emocím, únavě, náladám a pod. Selhání člověka musí proto manažer velmi citlivě posuzovat. Kontrolka na přístroji nám většinou odhalí problém, jak jej však hledat u člověka? Dobrý manažer musí být i psychologem, poznat své lidi nejen po odborné stránce, ale umět odhalit motivy jejich jednání a neustálou komunikací udržovat tým v dobré kondici a atmosféře.

Nástrojů na prevenci a léčení nemocí týmu je mnoho.

Vzpomeňme např. motivaci - ať už v podobě finančního ohodnocení, morálního povzbuzení nebo podpory při rozvoji člověka poskytnutím kvalitního školení. Dále je to dobrá organizace času a přidělování úkolů, aby udržel vysokou produktivitu práce a zároveň lidí nepřetěžoval. A aby byl schopen zajistit objektivitu a dodržování pravidel, nezbytnou činností je i kontrola. Přičemž platí, že cílem manažera je přichytit člověka, když dělá věci dobře. Jinak řečeno, kontroluje práci svých lidí s dobrým úmyslem.

Předpokladem pro přijetí manažera jako přirozené autority v týmu je, aby se stal vzorem především v chování, které vyžaduje od svých lidí. O tom by měl přesvědčit nejen na pracovišti, ale i mimo něj.

6 komentářů:

terinator19 řekl(a)...

No, hlavně je podle mě i dobré, když manažer své spolupracovníky zná. Právě proto určitě není na škodu jednou za čas uspořádat například nějaký teambuilding nebo nějakou akci, kde se všichni zaměstnanci sejdou společně. Právě něco takového teď plánuji já ve své firmě, tak jsem zvědavá jak to dopadne.

janavlac řekl(a)...

Naprosto souhlasím, skvěle napsané. :) Upřímně si myslím, že zrovna já přesně v tomto mám celkem mezery. Na druhou stranu v dnešní době se dá prakticky všechno doučit. Klidně i nějaké základy psychologie, které v takových situacích člověk využije. Dívala jsem se, že na to existují různé vzdělávací kurzy, tak to možná vyzkouším.

sunkyrad řekl(a)...

Hodně užitečné rady. Nemůžu jinak, než souhlasit. V dnešní době je určitě potřeba se o své zaměstnance starat. Sám mám menší firmu a přesně o toto se snažím. Dnešní doba je bohužel nejistá, zvlášť pro podnikatele. A to je přesně ten důvod, proč jsem se nedávno rozhodl uzavřít pojištění pro firmy. Kdyby náhodou došlo k tomu, že by se s firmou něco stalo, tak aby o zaměstnance bylo postaráno.

Roman Brázda řekl(a)...

S tímto určitě souhlasím. Od té doby, co jsem si rozjel vlastní podnikání a začal jsem zaměstnávat lidi si toto uvědomuji čím dál víc. Hodně se toho za tu dobu, co podnikám změnilo. Ze začátku jsem byl na všechno sám a měl jsem pouze virtuální sídlo firmy. Od té doby se ale moje firma dost rozrostla a díky tomu jsem musel změnit i své podnikatelské myšlení.

Tom Veselý řekl(a)...

Já musím souhlasit s tím teambuildingem, který je zmíněný v prvním komentáři. Takovéto firemní akce je opravdu dobré pořádat. To stejné platí třeba i pro různé konference atd. Jednu takovou konferenci se teď chystám organizovat. Zatím sháním nějaký pronájem konferenční místnosti v Praze. Několik tipů už mám, ale ještě nevím jak velký prostor bude potřeba.

michal řekl(a)...

S tím bych asi nedovedl souhlasit více. Prostě manažer musí být zejména psycholog a stratég. Ona je jedna věc vést lidi, ale druhá věc je umění vést lidi tak, aby se nerozutekly jako nějaké ovečky na pastvě. Měl jsem kdysi manažera, respektive nadřízeného, který nedokázal dát ani vyhazov z práce bez toho, aby kolem toho nebylo haló. To se pak člověk nesměl divit, že si bývalí zaměstnanci najímali agentury jako ochrana-zamestnance.cz/ protože chtěli udělat vyšší odstupné. A většinou se jim to i povedlo. :)

Okomentovat